top of page

miksi some-mainonta ei ole aina hyvä ratkaisu?




Perinteiset mediat kuolevat, kylmäsoitot eivät toimi, paperisia juttuja ei lue enää kukaan. Näihin julistuksiin on varmasti törmännyt ihan jokainen. Onko asia kuitenkaan ihan näin, vai olisiko yritysten markkinointi- ja myyntipäättäjien syytä kuitenkin pitää mieli avoimena myös niin sanottuihin ”perinteisiin” tapoihin?


Tee näyttävät kotisivut, perusta Facebook-sivu, luo Instagram-tili ja twiittaa ainakin 5 kertaa päivässä. Jaa sisältöä ja koukuta asiakkaasi seuraamaan yritystäsi ja tee heistä fanejasi.

Kyllä, tämä on ihan fiksua ja kannattavaa, mutta onko se ainoa tapa saada uusia asiakkaita nykypäivänä? Monelle nämä ohjeet tuottavat lähinnä päänsärkyä, ja työaika tuottavan somepöhinään ei riitä edes villeimmissä unelmissa.



mieti somelaatikon ulkopuolelle


Otetaan pieni ajatusleikki. Olet paikallisen ravintolan pitäjä ja tarjoat asiakkaillesi huikean hyvää lounasta järkevään hintaan. Haluat lisää syöjiä lounaallesi, mutta mistä niitä löytyisi?


Vaihtoehto 1:

Laitat käyntiin some-kampanjan, jossa kohdennat mainostasi postinumeron perusteella ja pyrit tavoittamaan nälkäiset asiakkaat ravintolasi lähistöltä ja ohjaamaan heidät nettisivuillesi tutustumaan tarjontaan ja sitä kautta lounaallesi. Kuulostaa ihan järkevältä.


Vaihtoehto 2:

Nostat ylös ulkomainoksia ravintolasi välittömään läheisyyteen esim. 500 metrin säteellä ja ohjaat ohikulkevat ihmiset ravintolaasi maittavan lounaan luokse. Jokainen mainoksen nähnyt on potentiaalinen asiakas, joten tämäkin kuulostaa erittäin fiksulta.


Kumpi on parempi vaihtoehto?


Edellä mainitussa esimerkissä ulkomainonta on järkevämpi vaihtoehto. Ai miksi? Tässä muutama syy:

  • Mainonnan kohdentaminen osuu paremmin ostaviin asiakkaisiin, joten mainosbudjetille saadaan enemmän vastinetta.

  • Postinumerokohdennus on pienen ravintolan näkökulmasta turhan laaja (jopa 5 km etäisyydet), ja potentiaaliset asiakkaat eivät välttämättä näe mainoksia lainkaan.

  • Facebookin kautta kotisivuille menevät käyttäjät eivät myöskään välttämättä vielä osta mitään tai edes tule koskaan käymään ravintolassa. Tässä tapauksessa mainostaminen somen kautta tuntuukin hieman hakuammunnalta, ja tähän pienellä ravintolalla ei todellakaan ole varaa.


Markkinoijien ei kannata unohtaa perinteisiä tapoja, sillä ne toimivat edelleen.

Somelle ja muulle digimainonnalle on paikkansa, tietysti. Informaatioähkyn aikakautena on vaan yksinkertaisesti järkevää pitää asiat simppelinä, ja tämä pätee myös markkinointiin.

Suosittelemme asiakkaillemme usein somen ja ulkomainonnan yhdistelmää. Yhtenäinen viesti online- sekä offline-kanavassa toimii hyvin ja asiakkaiden tavoitettavuus on entistä parempi.


Haluatko tietää lisää?


Jos haluat saada lisätietoa ulkomainonnan suunnittelusta, ole yhteydessä tiimiimme. Sparraamme mieluusti kanssasi kampanjaideaasi ja suunnittelemme toimivan kokonaisuuden.


bottom of page