top of page

Lehdistötiedote: Ulkomainonta tavoittaa edelleen – koronan keskelläkin!


NÄIN SUOMALAISET LIIKKUVAT NYT JA VUONNA 2021


Kantar toteutti syyskuussa 2020 Outdoor Finlandin toimeksiantona verkkokyselyn, jossa selvitettiin suomalaisten liikkumista ja sitä, miten liikkuminen tulee mahdollisesti muuttumaan tulevan vuoden aikana. Kyselyyn osallistui reilu 1 000 yli 15-vuotiasta suomalaista vastaajaa. Vastaajia pyydettiin huomioimaan kaikki liikkuminen niin vapaa-ajalla, lomamatkalla kuin työelämässäkin.


"Suosituimpia liikkumistapoja ovat liikkuminen jalan, autolla ja polkupyörällä."

Kyselyn perusteella ensi vuoden suosituimpia liikkumistapoja ovat liikkuminen jalan, autolla ja polkupyörällä.


Kysyttäessä vastaajilta tämänhetkistä liikkumista viikkotasolla (vähintään kerran viikossa) 89 % vastaajista kertoi liikkuvansa jalan, 79 % kertoi liikkuvansa autoilla ja 41 % kertoi pyöräilevänsä. Lähitulevaisuuden suunnitelmia tiedusteltaessa nousivat samat kulkuneuvot kärkikolmikkoon.



MILTÄ LÄHITULEVAISUUS NÄYTTÄÄ LIIKKUMISEN OSALTA?


Valtaosa kyselyyn vastanneista oli sitä mieltä, että heidän liikkumisensa ei muutu seuraavan vuoden sisällä lainkaan.

  • 12 % suomalaisista aikoo liikkua vuoden sisällä aiempaa enemmän pääkaupunkiseudulla ja keskusta-alueilla yli 50 000 asukkaan kaupungeissa

  • 11 % vastaajista aikoo käyttää joukkoliikennettä enemmän lähitulevaisuudessa

  • 10 % suunnittelee liikkuvansa Suomen moottori-, kanta- tai valtatiellä edellisvuotta enemmän

  • 8 % aikoo käydä viime vuotta enemmän kauppakeskuksissa

"Ihmisten ollessa liikkeellä ulkomainonta tavoittaa heidät niin arjessa kuin vapaa-ajallakin."

Ulkomainosliiton puheenjohtaja Klaus Kuhanen:"Kantarin MIND-tutkimus vuoden 2020 ensimmäiseltä puoliskolta kertoo, että koronasta ja sen mukanaan tuomista viranomaissuosituksista huolimatta suomalaiset ovat liikkuneet aktiivisesti, toisin kuin ehkä on yleisesti oletettu. Ja ihmisten ollessa liikkeellä ulkomainonta tavoittaa heidät niin arjessa kuin vapaa-ajallakin."


”Kantarin syyskuussa ’20 tekemän erillistutkimuksen mukaan ihmiset aikovat lisätä liikkumistaan entisestään – huolimatta korona-epidemian jatkumisesta. Tämä tulos kertoo ulkomainonnan kyvystä tavoittaa suomalaiset laajemmin kuin moni muu mediamuoto, koronastakin huolimatta!" hoksauttaa Kuhanen.

Kantarin Insight Director Pami Bergman: ”Suomalaisten liikkuminen 2020 ja 2021 -tutkimuksen tuloksetkin henkivät sitä, että kevään epidemiapiikin aikaisesta epävarmuudesta ollaan hiljalleen toivuttu ja arkeen ollaan palaamassa; kylläkin turvallisuus edellä. Yritysten ja julkisten toimijoiden tehokas viestintä ihmisten turvallisuudesta on varmasti vaikuttanut kasvattamaan halua lähteä liikkeelle."


"Kantarin tutkimuksen mukaan suomalaiset liikkuvat edelleen aktiivisesti useissa eri paikoissa ja useilla eri kulkuvälineillä."

”Kantarin tutkimuksen mukaan suomalaiset liikkuvat edelleen aktiivisesti useissa eri paikoissa ja useilla eri kulkuvälineillä. Ulkomainonnalle altistuu suuri osa suomalaisista, tavalla tai toisella. Näyttäisi siltä, että alkuvuonna 2021 kuluttajien liikkuminen tulisi tasaantumaan koronakriisiä edeltävälle tasolle muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta: matkustamisrajoitukset näkyvät tuloksissa selvästi, sekä mm. kauppakeskuksiin suhtaudutaan vielä hieman varoen,” pohtii Bergman.

bottom of page