top of page

3 tapaa tuoda asiakkaita kivijalkamyymälään

Mainonnan väylät ovat lukemattomat. Kaikkialla ei kuitenkaan pidä tai tarvitse olla vain sen takia, että se on trendikästä. Markkinoinnin resurssit kannattaakin kohdistaa juuri omalle yritykselle sopiviin medioihin.

Tässä blogissa käyn läpi 3 hyväksi todettua tapaa, joilla voit lisätä asiakasvirtaa omassa kivijalkamyymälässäsi.


1. Ulkomainonta paikallisesti


Ravintolan edessä oleva kyltti tekstillä ”Lounas täällä klo 11-14 - 8,90€” herättää huomiosi, eikö vain? Paikallisesti kohdennettu ulkomainoksen teho perustuu sen välittömään vaikutukseen. Muut mainonnan muodot (kuten lehtimainonta, radiomainonta jne.) ovat liian kaukana ostopäätöksestä jos kyse on esimerkin mukaisesta lounasravintolasta. Aamulla luettu lehtimainos ei enää ole mielessä, kun asiakkaasi vatsa kurnii kovenevalla tahdilla.

Tässä muutama esimerkki, jolloin ulkomainonta toimii sisäänheittäjänä kaikista parhaiten.


Oikea ajoitus

Syksyn pimeinä hetkinä saatat ajaa autoa, ja nähdä tien varressa paikallisen rengasliikkeen ulkomainoksen ja havahdut varmasti siihen, että tarvitset itsekin yrityksen palveluja juuri nyt. Ei muuta kun nokka kohti mainoksen osoittamaa suuntaa ja talvirenkaat alle!

Vinkki: Mainostajana sinun kannattaa olla hereillä sesonkiaikoina ja buustata myyntiäsi oikean aikaisilla mainoksilla.

Oikea sijainti


Kun olet menossa ostoksille, ja mietit mihin suuntaisit askeleesi talvitakkia etsiessä, jalkasi vievät sinut herkemmin siihen liikkeeseen, minkä mainontaa olet juuri nähnyt ulkona liikkuessasi.

Vinkki: Mainostajana sinun kannattaa paaluttaa kivijalkasi ympäristö mahdollisimman näkyvästi, jotta maksavat asiakkaat löytävät varmasti perille.

Toiston voima

Ulkomainonta herättää huomiota ja tavoittaa kohderyhmän. Samalla, kun lehden sivuja voi jättää lukematta, somemainontaa piilottaa ja mainoslehtisiä heittää roskikseen, ulkomainontaa ei pääse karkuun. Ulkomainonnassa toisto on myös valttia – kohderyhmä näkee parhaassa tapauksessa mainoksesi useamman viikon ajan monta kertaa joka päivä. Se jos jokin iskostuu ihmisen muistiin.

Vinkki: Mainostajana sinun on hyvä muistaa, että ihmiset vaativat ostopäätöksen tekemiseen usein pidemmän ajan ja riittävät toistot tukevat ostopäätöksen teko merkittävästi.


2. Some-mainonta paikallisesti


Sosiaalinen media on pitkään ollut trendikäs sekä varsin toimiva kanava. Someen ei kuitenkaan kannata sulloa voimavaroja suuntiin, missä se ei hyödynnä omaa liiketoimintaa. Markkinoinnin tärkein tehtävä on tuoda kuluttajat liikkeeseesi, joten tee sellaista mainontaa, joka on kohdennettu juuri sinun kohderyhmällesi.


Paikallinen some-mainonta kivijalkaan

Sosiaalisen median kanavissa kuten Facebook, Instagram ja Linkedin, voit ohjata mainonnan paikallisesti hyvinkin tarkasti. Näin tavoitat parhaiten juuri sinun kaupungin, että lähiympäristön kuluttajat.

Jos sinulla on asiakasrekisteri, jossa on asiakkaidesi sähköpostiosoitteet, voit niiden avulla kohdentaa mainonnan suoraan asiakkaillesi. Lataat tiedot Facebookiin ja Facebook etsii sähköpostilistaan kuuluvat henkilöt ja näyttää heille mainoksiasi. Tällä tempulla varmistat sen, että ainoastaan yrityksesi palveluista kiinnostuneet ihmiset näkevät mainoksesi ja budjettisi ei mene hukkaan.

Vinkki: Käytä rahaa ja aikaa somemainontaan, mutta tee se järkevästi omalle kohderyhmällesi!

3. Ulko- ja somemainonnan yhdistelmä

Saadaksesi kaiken irti mainonnastasi, kannattaa kampanjaviesti jakaa sekä ulkomainoksissa että sosiaalisessa mediassa. Kun viestisi toistuu eri kanavissa, jää se ihmisten mieleen tehokkaammin ja asiakkaasi löytävät todennäköisemmin kivijalkamyymälääsi.

Saat suurimman tehon irti, kun viesti ja visuaalisuus ovat samanlaiset molemmissa kanavissa. Jos ulkomainonnassa kehotat asiakasta kokeilemaan kuntosalisi palveluita ilmaiseksi kuukauden ajan, kannattaa sama tieto jakaa ja kohdentaa paikallisesti myös somessa.

Jos onnistut tavoittamaan kohderyhmääsi kuuluvat henkilöt sekä offline- että online-kanavissa, olet erittäin vahvoilla. Näiden kahden mainontamuodon yhdistelmä on meidän suosikki ja näistä kolmesta esitellystä tavasta ehdottomasti se tehokkain!


Haluatko tietää lisää?

Jos mieleesi nousi kysymyksiä tai haluat kuulla lisää hyviä vinkkejä mainontaasi, ole yhteydessä tiimiimme. Sparraamme mielusti ideoita kanssasi ja suunnittelemme loistavan viestin kampanjallesi.

ความคิดเห็น


bottom of page