millainen on hyvä ulkomainos?

Hyvä ulkomainos säväyttää katsojaansa jollain tavalla ja kerää ohikulkijoiden huomion. Ajoittain kaduilla tulee vastaan ulkomainoksia, joiden lopputulos ontuu, sillä suunnitteluun ei ole luultavasti käytetty tarpeeksi aikaa tai ajatusta. Hyvä ulkomainos on nimittäin myös hyvin suunniteltu! Tässä blogissa kerromme parhaimmat niksit loistavan ulkomainoksen suunnitteluun.




Hyvä ulkomainos rikkoo rajoja


Ulkomainonta on lajina sellainen, jossa peruslatteudet eivät pure. Jos meinaat tehdä ulkomainoskampanjan, unohda tällaiset sloganit:


"Parempaa palvelua" "Ammattitaidolla ja kokemuksella" "Laadukkaasti ja varmasti"


Mitä uutta nämä sloganit tarjoavat potentiaalisille asiakkaille? Aivan, ei juurikaan mitään.

Mainoksesi huomataan taatusti paremmin, jos lisäät siihen potkua. Älä siis sorru peruslatteuksiin, vaan riko rajoja ja heittäydy hieman hulluksi.



Suunnittele mainoksesi oikeaan kontekstiin


Yksi yleisin "aloittelijan virhe" on, että ulkomainokset suunnitellaan tietokoneen näytön kokoon. Mikä näyttää tietokoneella hyvältä, ei välttämättä näytä isossa ulkomainoksessa hyvältä. Lisäksi tietokoneen ruutua tuijotetaan todella läheltä verrattuna ulkomainokseen, jota saatetaan katsella esimerkiksi auton ratin takaa liikkuvasta ajoneuvosta.


Ulkomainosta katsotaan sekunti tai pari kohtuullisen kaukaa.

Voit siis aina pohtia mainoksen suunnitteluvaiheessa, ehtisitkö itse lukea tekstin parissa sekunnissa, jos näkisit sen ensimmäistä kertaa?



pidä viesti yksinkertaisena


Hyvä ulkomainos on selkeä ja sen viesti on yksinkertainen. "Keep it simple stupid" on hyvä muistisääntö, kun suunnittelet ulkomainoksen tekstejä. Jos et onnistu tiivistämään viestiäsi yhteen tauluun, jaa asia useampaan mainokseen ja tee tarinastasi mielenkiintoinen jatkumo.


Tiivistä, tiivistä ja tiivistä.

Saamme usein asiakkailtamme materiaaleja, jotka ovat loistavia vaikkapa some-postaukseen mutta eivät toimi ulkomainonnassa. Tekstit ovat liian pitkiä ja viestit liian monimutkaisia nopeasti sisäistettäväksi. Pidä homma mieluummin simppelinä ja ohjaa asiakas esimerkiksi verkkosivuillesi, jossa voit jatkaa tarinaa eteenpäin.



Keskity väreihin


Värien suunnittelussa kannattaa ottaa huomioon tekstien ja kuvien erottuvuus sekä ympäristö, johon olet mainoksen laittamassa. Talvella toimivat esimerkiksi erilaiset värit kuin kesällä. Hyvässä ulkomainoksessa on terävät värit ja teksti erottuu taustaväristä kirkkaasti.


Älä käytä liian pehmeitä värejä mainoksissasi.