Aiheuttaako markkinointi päänvaivaa?

Markkinointi on usein yrittäjälle iso murheenkryyni. Mitä kanavia pitäisi käyttää, miten lähestyn kohderyhmääni ja mistä edes löydän tuotteistani kiinnostuneet henkilöt?

Tässä blogissa käyn läpi pintapuolisesti sen, mitkä asiat digiajan markkinoijalla pitäisi vähintään olla kunnossa.




Verkon hyödyntämätön potentiaali


Helsingin sanomat uutisoi juuri, että 35 % Suomen pk-yrityksistä ovat täysin digieksyneitä, eli tippuneet digikehityksen kelkasta. 79 % ei hyödynnä laisinkaan verkkomainontaa, vaikka jonkunlaiset verkkosivut olisivatkin olemassa. Siis 79 prosenttia! Tämä on järkyttävän iso luku, joka tarkoittaa sitä, että ostavat asiakkaat lymyilevät tällä hetkellä siellä, missä suurin osa suomalaisista yrityksistä ei ole.

ostavat asiakkaat lymyilevät tällä hetkellä siellä, missä suurin osa suomalaisista yrityksistä ei ole.

Verkkomarkkinointi ei ole kuitenkaan mitään rakettitiedettä ja jokainen siihen mukaan lähtevä voi tällä hetkellä saada hurjan kilpailuedun siitä. Miksi et siis harkitsisi tätä vaihtoehtoa itse?


Verkkosivut ovat tukipilarisi


Älä sano enää: "Ei sieltä internetistä mitään asiakkaita tule". Ja muuten ihan varmana tulee. Alalla kuin alalla.

Rakenna firmallesi mobiilioptimoidut, näyttävät, toimivat ja ennen kaikkea myyvät kotisivut. Tässä kohtaa ei ole syytä vetää kukkaron nyörejä turhan tiukalle, sillä halvalla saat käsiisi pelkkää p*skaa. Digiaikana tämä on yksi tärkeimmistä sijoituksistasi, jolla tehdään ihan oikeasti kauppaa.


Rakenna markkinointisi verkkosivujesi varaan


Hyvät verkkosivut ovat siitä hieno asia, että voit ohjata asiakkaasi aina sinne ostoksille. Minkä tahansa aktiviteetin päätätkin tehdä, ohjaa jatkossa asiakkaasi verkkosivullesi, josta yhteydenoton tai oston tekeminen on helppoa ja houkuttelevaa.

Minkä tahansa aktiviteetin päätätkin tehdä, ohjaa jatkossa asiakkaasi verkkosivullesi

Yhdistele kanavia


Nykyään kuulee usein puhuttavan siitä, miten perinteiset mediat ovat kuolleet ja ainoastaan online-kanavissa on fiksua tehdä markkinointia. Tämä ei pidä paikkaansa.

Viisainta olisikin yhdistellä asiakkaillesi sopivia online- ja offline-kanavoita. 

Digimarkkinoinnin kasvaessa myös osuvasti toteutetut printtikampnjat ovat erittäin toimivia ja tehokkaita. Asiakkaiden digiähky saattaa olla sietämätön, jolloin viisainta olisikin yhdistellä asiakkaillesi sopivia online- ja offline-kanavoita.

Esimerkiksi paikkakuntakohtaisesti toteutettu sosiaalisen median kampanja yhdistettynä katseen vangitsevaan ulkomainontaan, on tehokas keino ohjat tuotteista ja palveluistasi kiinnostuneet henkilöt verkkosivuillesi. Näkyvällä paikalla oleva lyhtypylväsmainos voi olla moninkertaisesti tehokkaampi tapa ohjata ostajia sivuillesi, kuin esimerkiksi Iltasanomien sivuilla sekunnissa ohi vilahtava bannerimainos.

Neuvoni siis on: älä jumiudu yhteen kanavaan tai yhteen tapaan tehdä markkinointia. Ole luova ja yhdistele printtiä sekä digiä keskenään rohkeasti. Tällaisella ajattelumallilla erotut eduksesi myös kilpailijoistasi hyvin isolla todennäköisyydellä.


Pidä asiakkaat keskiössä


Markkinointisi lähtökohta pitäisi kuitenkin aina olla ostavat asiakkaat. Kaikki kanavavalinnat sekä kampanjaviestit tulisi suunnitella asiakkaan näkökulmasta ja asiakkaan tarpeita ruokkien.

Se, miten sinä haluat asioista viestiä, ei välttämättä ole tapa, jolla asiakkaasi haluavat viestisi vastaanottaa

Missä kanavissa asiakkaanne ovat? Miten he hakevat tietoa? Miten he haluavat ostaa? Minkä ongelman heidän arjessaan voit ratkaista? Kaikki nämä kysymykset olisi hyvä miettiä valmiiksi, ennen kuin lähdet tuuttamaan omaa asiaasi mihinkään kanavaan. Se, miten sinä haluat asioista viestiä, ei välttämättä ole tapa, jolla asiakkaasi haluavat viestisi vastaanottaa. Asetu asiakkaasi asemaan ja suunnittele aktiviteetit heitä varten.


Testaa, mittaa ja kehitä


Totuus on se, että yksikään markkinoija ei ole ollut seppä syntyessään. Testaamalla uusia keinoja opit parhaiten, miten asiakkaasi oikeasti haluavat ostoksensa tehdä.

Testaamisen kanssa käsi kädessä on kuitenkin kuljettava fiksu mittaaminen. Mikäli mittaristojen laatiminen ja tarkka seuraaminen jää uupumaan, teet johtopäätöksiä tulevaisuutta varten ainoastaan mutu-tuntumalla. Tällöin vaarana on markkinointibudjettisi loppuun palaminen ilman minkäälaista hyötyä rahan haaskaamisesta.


Enemmän luovaa hulluutta


Itse uskon, että tulevaisuudessa parhaat menestyjät yhdistelevät erilaisia markkinoinnin keinoja luovasti yhteen. Informaatioähky luo mainostajalle lisää haasteita ja kampanjaviestien on oltava luovia, nerokkaita ja ehkä jopa myös hulluja, jotta asiakkaiden huomio saadaan oikeasti vangittua.

Markkinointi kaipaa hieman hulluutta

Toivon, että tulevaisuudessa näemme entistä enemmän digin ja printin rohkeaa yhdistelyä luovalla tavalla. Markkinointi kaipaa hieman hulluutta ja sitä me olemme myös valmiita asiakkaillemme tarjoamaan.



Ota rohkeasti yhteyttä ja sparraamme mielellämme lisää!

yhteystiedot

Helsingin toimisto

Kutomotie 2

00380 Helsinki​​

info@atlasmedia.fi

 

Laskutustiedot

Operaattori: Maventa 003721291126
Verkkolaskuosoite: 003722675674

outdoor_finland_logo.png
  • Black Facebook Icon
  • Black Instagram Icon
  • Black YouTube Icon

© 2020 Atlas-Media